O projekcie

Jak zaczęliśmy?

Pomysł budowy łodzi solarnej na zawody w Monaco krążył na Wydziale Energetyki i Paliw od długiego czasu. Jesienią 2015 roku studenci należący do koła „Eko-Energia” wraz z Akademickim Klubem Żeglarskim rozpoczęli wspólne działanie. Połączyły ich wspólne marzenia i jeden cel – udział w międzynarodowych zawodach łodzi solarnych Monaco Solar&Energy Boat Challenge. 

Różnorodne umiejętności członków pomogły stworzyć pierwszy skład zespołu, który w ciągu najbliższych miesięcy znacznie się powiększył. Początki nie były łatwe, nieustannie napotykaliśmy nowe przeszkody, jednak do końca wierzyliśmy, że to co robimy ma sens. Budowa łodzi solarnej jest dla nas wyzwaniem inżynierskim, ale również manifestem o zrównoważonym rozwoju transportu morskiego. Jako studenci Akademii Górniczo-Hutniczej doskonale zdajemy sobie sprawę z wyzwań, przed jakimi staje nasza planeta.

Nasz cel

 Naszym działaniem chcemy możliwie wpływać na rozwój tej branży. Po dwóch latach ciężkiej pracy, nieprzespanych nocy i wyzwań, które zapamiętamy na całe życie, w lipcu 2017 roku dotarliśmy do Yacht Club de Monaco. Nasze marzenia się spełniły. Byliśmy uczestnikami zawodów łodzi solarnych, podczas których zajęliśmy 5 miejsce w klasyfikacji generalnej w klasie A. Sukces z 2017 roku jest dla nas dziś ogromną inspiracją. W tym roku chcemy zawalczyć o więcej. Zdecydowaliśmy się na udział w serii holenderskich zawodów Solar Sport One. Nieustannie chcemy zwiększać poziom naszej konstrukcji, dlatego nieprzerwanie pracujemy nad każdym detalem naszej Baśki.

O Baśce

0
metrów długości
0
metrów szerokości
0
kg wagi
0
watów mocy paneli
0
watów mocy silnika

Kadłub oraz pokład łodzi, o geometrii będącej naszym autorstwem, wykonaliśmy z kompozytu typu sandwich wykorzystującego włókno węglowe, które jest podstawowym materiałem budulcowym większości elementów w naszej łodzi. Zapewnia ono dużą wytrzymałość i sztywność konstrukcji przy niskiej wadze. Szczególną cechą łodzi są hydroskrzydła, które umożliwiają wyniesienie kadłuba łodzi ponad powierzchnię wody, w celu redukcji oporów hydrodynamicznych. 

Do napędu wykorzystujemy silnik elektryczny BLDC o mocy 7kW, umieszczony pod wodą w szczelnej gondoli stanowiącej unikatowe rozwiązanie na tle innych zespołów. Umiejscowienie napędu pod powierzchnią wody upraszcza cały układ przeniesienia napędu oraz również znacznie ułatwia chłodzenie silnika. Łódź zasilana jest z paneli fotowoltaicznych umieszczonych na jej pokładzie, dostarczających do 1000W mocy. Energia ta gromadzona jest w akumulatorach Litowo-jonowych o pojemności 1,5 kWh. Serce łodzi stanowi instalacja elektryczna, która umożliwia przetwarzanie energii z ogniw fotowoltaicznych celem jej magazynowania w akumulatorze oraz zasilania wszystkich komponentów. Kontrole nad pracą wszystkich urządzeń oraz monitorowaniem wszystkich parametrów pracy łodzi zajmuje się rozbudowana elektronika wykorzystująca magistralę CAN do komunikacji między modułami. Dzięki modułom łączności bezprzewodowej otrzymywane dane mogą być przesyłane na ląd..

Łódź Autonomiczna

Mając doświadczenie przy budowie łodzi solarnych
chcemy stworzyć autonomiczną
jednostkę pływającą!
System czujników oraz zaawansowane systemy
sterowania
sprawiają, że łódź nie wymaga operatora. Oczywiście nie zabraknie paneli fotowoltaicznych i akumulatorów litowo-jonowych, dzięki którym staje się ekologiczną jednostką o nieograniczonym zasięgu!
Będzie mogła poruszać się po jeziorach i rzekach,
zbierać i badać próbki wody a także mapować dno. 

Łódź Autonomiczna AGH Solar Boat Team

Jesteście ciekawi jak będzie działać? Domyślnym trybem pracy łodzi będzie ten autonomiczny, oparty o kamery i GPS. Informacje na temat łodzi, jej lokalizacji i stanu będą przesyłane na serwer drogą radiową. Tą samą drogą będą wysyłane polecenia dotyczące trasy i zadania, jakie ma wykonać. W celu uniknięcia kolizji z innymi obiektami, system sterowania wykorzystywać będzie systemy wizyjne oraz czujniki ultradźwiękowe. Dodatkowo, łódź będzie wyposażona w drona, który dzięki kamerom będzie wspomagał pracę łodzi.

Nasze sukcesy

3 miejsce w Monaco Solar & Energy Boat Challenge 2018

10 miejsce w serii zawodów Solar Sport One w Holandi 2018

3 miejsce w Solarboot Regatta der TH Wildau 2018

Nagroda główna w kategorii Ekologia w Konkursie Konstrukcji Studenckich KOKOS 2018

Wygrana w kategorii Projekt Inżynierski w Konkursie Kół Naukowych KoKoN 2018 za najlepszy projekt inżynierski

5 miejsce w Monaco Solar & Energy Boat Challenge 2017

Wyróżnienie w konkursie StRuNa 2017 na najlepsze koło naukowe za projekt Zawody Monaco Solar & Electric Boat Challenge 2017